Perspectief

Coaching Blog

Wandelen, een fijne nieuwe gewoonte van mij

Het merendeel van wat je doet en denkt op een dag bestaat uit onbewuste automatismen en gewoontes. Door jezelf nieuw voor jou ‘gezond’ gedrag aan te leren, verandert jouw kwaliteit van leven. Dat is vaak even eenvoudig, als het klinkt. Op het moment dat het je niet lukt, wordt het pas echt interessant!

De meeste mensen kunnen zo een lijst opnoemen van voor de hand liggende gewoontes die ze willen doorbreken. Laag hangend fruit wordt dit wel genoemd: je kunt ze zo plukken en oogsten. Bij andere meer onbewuste gewoontes kan een gesprek met jouw partner of een goede vriend of vriendin ook wonderen verrichten.

Bij mij was mijn voornemen bij het inluiden van het nieuwe jaar al deccenia-lang “meer te bewegen”. Een vooral zittend beroep en geen sportieve genen, maakte dat ik hijgend op mijn nieuwe werkplek 4 trappen beklom. Een simpel iets om te veranderen, maar waarom lukte het me niet?

Als coach fascineert me deze vraag. Je bent goed gemotiveerd en weet wat je wilt. Je houdt echter de níeuwe gewoonte een paar dagen of weken vol, en vervolgens verval je in “oud” gedrag.

Bij elk persoon en elk vraagstuk zijn weer andere “hefbomen” die helpen om verandering in gang te zetten. En vervolgens vol te houden. Je weet wat je wilt bereiken, bijvoorbeeld een goede conditie. Ervaar je voldoende last van datgene waar je vanaf wilt? Als je eigenlijk geen probleem ervaart, waarom zou je er dan vanaf willen? Op een gegeven moment kan je echter wel een voldoende “trigger” voelen, om er echt vanaf te willen. Het is dan zaak om goed na te denken over een voor jou werkende strategie om de nieuwe gewoonte uit te voeren en vol te houden.

Wat heeft mij heeft geholpen om uiteindelijk wel te veranderen? Ik heb mijn doel in een behapbaar klein stapje weten te brengen. Ik heb 1 gezonde gewoonte bedacht, die voor mij laagdrempelig is uit te voeren, in mijn dagelijkse leven past, en makkelijk vol te houden is. Ik wandel nu gemiddeld drie of vier keer per week een uur intensief. Ik hoef nu van mezelf niet naar een sportschool, en ben heerlijk buiten.
Na een half uur lopen, merk ik dat mijn hoofd leeg van gedachtes is. Na een week lopen dat de weegschaal een kilo minder aangeeft. Na een paar weken al dat ik het wandelen zelf niet meer wil missen. Ik merk dat mijn motivatie hierdoor alleen maar groeit.

Een gesprek met een coach kan je helpen om zicht te krijgen op (onbewuste) gewoontes die je belemmeren en die je wilt veranderen. Vervolgens om een voor jou werkende verander-strategie te kiezen en uit te voeren. Soms ontdek je ook nog tijdens dit traject bij jezelf (onbewuste) overtuigingen die een verandering bemoeilijkt, bijvoorbeeld: “Zo ben ik nu eenmaal, ik kan er niets aan doen”. Heel fijn om deze ook direct aan de kaak te kunnen stellen! Je bewijst jezelf direct (door jouw nieuwe gewoonte) dat jij degene bent, die aan het stuur zit!

Fun factor: door nieuw gedrag gemiddeld 30 tot 60 dagen te oefenen, wordt deze een gewoonte. (FOTO: Think Brink)

Archief: Coaching

Perspectief

Archief: Fotografie

Straatfotografie mijn ding?

Dynamische Stad

Creatief met Adobe Spark

Het Groninger Forum

Think Brink helpt!

Think Brink Coaching kan je helpen om weer eigen regie te pakken. Maak snel een afspraak voor een intakegesprek, dan gaan we samen aan de slag!